dat kunt u simpel koppelen aan uw webshop…

Oh maar u hebt al een webshop? Dan is het heel eenvoudig om onze dropshipping hier in te integreren, heel eenvoudig.

Als we maar verkopen, hoe begin je een bodemloze put. Om een webshop automatisch te vullen, bijwerken en bijhouden bestaan er koppelingen, dit kan goed werken, ware het niet dat er wel even knappe software in php geschreven moet worden om alle gegevens op de juiste plaats in je webshop te zetten. Daar komt dan bij dat je helemaal niets ziet en geen idee hebt of alles wel goed gaat, er hoeft maar 1 ding verkeerd te gaan en je hele shop is gecorrumpeerd.

Als er 40.00+ artikelen in de shop zitten moet je er rekening mee houden dat het tijd kost om de database bij te werken. Wat gaat u doen? De shop tijdelijk online zetten? Of loopt u het risico, dat er een artikel besteld wordt dat plotseling van prijs is gewijzigd.

Ergo, bezint eer gij begint. Maak voor uzelf een plan van aanpak, laat u door onafhankelijke partijen goed voorlichten en verdiep uzelf in de materie, doet u dit niet dan bent u een bodemloze put aan het graven.

Laat u niet gek maken door alle positieve aandrang voor een webshop. Een webshop is investeren, zoals u weet gaan de kosten voor de baat uit. Een lege webshop hoeft niet zoveel te kosten, maar als er koppelingen gemaakt moeten worden dan wordt het een ander verhaal, er moet eerst een gegevensanalyse gemaakt worden of te wel welke gegevens komen er uit de koppeling en hoe moeten die in de database van de webshop verwerkt worden en welke gegevens moeten naar de koppeling verzonden worden, welke methode wordt gebruikt?

Het is een xml koppeling……..the magic word. ┬áLet op dit is geen realtime koppeling, het is normaliter enkel een bestand van een orderformulier in xml-formaat opgemaakt, dit had net zo goed een Excel of .CSV bestand kunnen zijn, de verwerking maakt voor uw webshop niets uit, alleen de ontvangende partij(de feitelijke leverancier) heeft hier baat bij.

Dit betekend dus dat periodiek uw aangeleverde orderbestanden door de leverancier worden verwerkt, bijvoorbeeld elk kwartier of elk uur. U betaald vaak een bepaald bedrag per order of soms per maand voor het gebruik van deze koppeling bij de leverancier.

Periodiek worden de prijzen en de voorraden bijgewerkt, dit is een zgn incremental update oftewel alleen de artikelen die zijn gewijzigd moet dan ook in de database van de webshop door uw koppelingssoftware (php) worden bijgewerkt. Wat te doen met vervallen artikelen of lopende bestellingen en nieuwe artikelen. Wilt u alles in het oog kunnen houden, dient de koppelingssoftware hiervan een rapportage moeten kunnen maken.

Meestal worden vervallen artikelen gewoon “disabled” of uitgeschakeld, deze blijven dus in uw database staan en nemen dus ruimte in waardoor er na een tijd een vervuiling van de database optreedt.

Ook is de betekenis van alle velden van de aangeleverde productbestanden van belang, wat wordt bedoeld met “betrouwbaar” of wat wordt bedoeld met “afbeelding 1″,”afbeelding 2” staan hier allemaal hetzelfde formaat foto in of staan in de ene grote en de andere kleine foto’s? Zo zijn er veel velden die voor de leverancier van de productbestanden vanzelfsprekend zijn maar die in uw webshop iets heel anders kunnen betekenen.

Al het bovenstaande moet eerst heel duidelijk op papier worden gezet, dan moet er een programma stroomdiagram worden gemaakt en volledig met alle omstandigheden worden afgetest. Hierna kan een programmeur pas het programma maken. Vaak wordt deze stap vanwege kostenbesparing overgeslagen, men gebruikt delen van een andere webshopkoppeling gebruik en aan elkaar geplakt hetgeen vaak later in het gebruik onverwachte problemen oplevert en veel tijd en geld kost om op te lossen.

Als u dit allemaal leest en dan beseft dat je met je webshop op moet boxen tegen partijen die gewoon jaar na jaar verlies aan kunnen om maar een merk te kunnen worden. verliezen van een paar miljoen op jaarbasis zijn geen uitzondering. Het sprookje van “ik zet een webshop op en wordt slapend rijk” is wat ik zeg…..een sprookje.

Als je echt wat wil met een webshop moet je er een apart bedrijf van maken en behoorlijk investeren in software, marketing en reklame en kundig personeel. Ga uit van 80% marketing en reclame en 20% webshop.

Even erbij doen zet geen zoden aan de dijk en levert alleen de webdesign en programmeer bedrijven geld op en u verdient er niets aan.

Er zijn in Nederland maar 1 of 2 webshops die behoorlijk winst maken, dus laat u niet gek maken. Vraag maar eens wat een tv reclame per seconde kost, dan wat een reklamefilmpje maken kost en ga dan met een bak koffie op de bank genieten van uw vrije tijd.

Het moraal van dit verhaal: een niet goed uitgedachte webshop is financieel een bodemloze put.