Heb je ook een kleine website??

Wederom een ervaring, “ik sta niet meer in de telefoongids, dus ik wil graag toch mijn openingstijden bekend stellen en vindbaar zijn op het internet, gewoon een kleine website.” .

Een vraag dus die ik laatst kreeg.

Ik stelde voor een kleine website te nemen, waar de openingstijden, een verhaaltje over de winkel en de activiteiten en een contactpagina staan. Het antwoord was dat hij geen duizenden euro’s kon vrijmaken hier voor. En dat hij ook geen zin had om zich te verdiepen in een cms om de site bij te werken, dit zou hooguit 1 of 2x per jaar zijn.

Dit is dus een probleem waar veel zzp’ers en kleine winkeliers mee zitten. Een website bij “gerenommeerde” bedrijven kosten al gauw 2 tot 3000 euro. Ook onderhoud wordt in diverse soorten gespecificeerd en kost al gauw €100-€400/mnd. Dit is dus te duur voor een 4 pagina website van een kleine winkel.

Vaak wordt er ook alleen aan verkopen gedacht, een verkoper verkoop een site en doet beloften die niet waar te maken zijn voor het bedrag dat gevraagd wordt. Met als gevolg dat de klant, of meer dan afgesproken moet betalen of niet krijgt wat is beloofd. Als de klant na de verkoop dan ook nog met een heel andere persoon/bedrijf de website moet opbouwen en online zetten, dan voelt de klant zich op zijn zachts gezegd belazerd. Wederom een staaltje, 1x klant daarna nooit meer, maar wel geld verdient.

Nu vind ik dat dit anders kan en moet. Het internet is niet meer iets voor snelle jongens, driedelige pakken en bergen geld. Ik ben nu gericht op de kleine ondernemer,starter en zzp’er. Ik vind persoonlijk contact het belangrijkste. Zodat ik elke klant recht in de ogen kan kijken zonder problemen. Natuurlijk leg ik er vaak in eerste instantie op toe, maar het levert veel tevreden klanten op, die zonder problemen contact opnemen om iets te vragen of hun website willen veranderen. Blijvende klanten zijn veel prettiger om mee te werken.

Na het online zetten van een website is mijn ervaring, dat men tegen kleine dingen aanloopt of door feedback graag nog iets wil veranderen. Dus de eerste 3 maanden na het online zetten moet men de mogelijkheid hebben (binnen redelijke grenzen) veranderingen in de lay-out of aanpassing van teksten/foto’s te laten doen, zonder dat dit meteen een kneiter van een factuur oplevert. Mochten het zulke grote veranderingen zijn dat dit het redelijke overschrijdt, gaan we eerst in gesprek, dit kan omdat ik de klant persoonlijk ken en hem kan uitleggen waarom dit niet redelijk meer is en dus toch wat geld gaat kosten.

Verkoper,programmeur, lay-out, aftersales, fotografie alles in 1 persoon, zorg er voor dat je verkoper weet wat er speelt en geen loze beloftes doet alleen maar om te verkopen, als de klant niet echt tevreden is kost je dat volgende klanten en krijg je een slechte naam.

Een tevreden klant levert nieuwe klanten op.

Ik werk liever kleinschalig voor een redelijke prijs, samen met de klant een website maken is ook leuk om te doen. Ik krijg inzicht in werkwijze van veel verschillende branches, waar ik dan ook vaak verbaasd naar kijk. Al met al samen een website bouwen, plezier voor de klant en voor mij als bouwer.

Hij die niets verwacht, wordt nooit teleurgesteld….” (zei mijn vader altijd)