Wat is “onderhoud”

U kent het wel, een factuur met daarop een regel met “Onderhoud website” of “helpdesk”.

Wat stond er ook al weer op de offerte? Er stond zoveel wel op en zoveel niet. Ik zal het proberen uit te leggen.

Welk onderhoud behoeft een website?

Als eerste is er de hosting, het ene bedrijf besteed dit uit, de ander heeft een eigen webserver( een op het internet aangesloten computer)  of u hebt zelf een domeinnaam en hosting-abonnement afgesloten bij een goedkope aanbieder.

Het onderhoud bij een uitbestede hosting is weinig tot niets, dit valt onder verantwoording van het hosting-bedrijf en is in het abonnement verwerkt. Ook wordt hierbij de back-up gewaarborgd.

Als een bedrijf een eigen webserver heeft, moet er zelf onderhoud aan de webserver software gepleegd worden, hieronder valt bijvoorbeeld updaten nieuwe beveiliging installeren, back-up maken en meer van dat soort werk.

Dit soort onderhoud dient m.i. niet apart gespecificeerd te worden, dit valt onder de noemer “Hosting”.

De soort onderhoud die wel degelijk gespecificeerd dient te worden is het updaten (op aanvraag van de klant) van de website software.(WordPress, Joomla, typo3, drupal) naar een nieuwere versie en daarbij behorende wijzigingen van de functionaliteit van de website.

Echter hiervoor dient vooraf een afspraak te worden gemaakt met daarin wat wel en wat niet automatisch gaat.

Voor het bijwerken van inhoud (nieuwe foto’s, advertenties,aanbiedingen) kan een uurtarief worden afgesproken als u dit niet zelf wilt of kunt doen,ook dit moet vooraf duidelijk worden afgesproken en op een factuur worden gespecificeerd.

En dan de Helpdesk, naar mijn mening wordt een website vaak verkocht als werkend met een gebruikersvriendelijk CMS. Aangezien er verschillende meningen zijn over het “gebruikersvriendelijk” lijkt het mij dat er tenminste voor een vooraf afgesproken periode gratis ondersteuning/training voor het CMS moet zijn. Dus geen speciaal Helpdesk tarief.

Als er echt iets mis is met de website moet de klant gewoon gratis een helpdesk kunnen bellen, want de website moet gewoon online staan en als dat niet zo is is er iets bij de website hosting mis of er is bij de website bouwer iets verkeerd gegaan, daar moet de klant niet voor opdraaien.

Dus spreek duidelijk vooraf af wat onder de noemer onderhoud valt. Zorg dat de verkoper je duidelijk verteld wat wel en niet gedaan wordt, laat je niet met wat algemene (jargon)termen een website aanpraten, vraag door en vraag om een antwoord in voor jou begrijpelijke taal. Geloof me, anders kom je voor nare verassingen te staan.

Maar goed dat is mijn mening en er zullen ook genoeg andere meningen zijn.

Veel succes de komende tijd.

Marcel

Meer weten? Ga naar mijn website